První sedačky z Budějc. Automatizace, sekvencování a posílení týmu.

V NOBO AUTO v Českých Budějovicích se toho za poslední měsíce stalo hodně. Vyrobili jsme první prototypy sedaček, rozjíždíme nové technologie i logistiku a překročili jsme hranici 100 lidí v týmu. Tady jsou rozepsané některé novinky z poslední doby.

První sedačky vyrobené v Českých Budějovicích

V květnu a červnu jsme vyrobili první vzorky sedaček. Prototypy, které jsme poslali zákazníkovi do BMW. Vypadá to jako jeden řádek výrobního plánu, ale je za tím celá řada událostí.

Doteď jsme prototypy vyráběli v partnerském závodě v Číně, protože v Budějovicích ještě nebyla hotová hala ani nainstalované technologie. Teď už máme většinu hlavních zařízení, některé stroje se ještě dolaďují, ale už to umožnilo první pilotní výrobu vzorků.

Byl to nápor – nové technologie, nový tým, nové procesy, první díly od nových dodavatelů, spousta změn z vývoje. Přes to všechno jsme dokázali dát vzorky dohromady, projít testy a poslat je zákazníkovi včas. V další fázi nás čeká ladění, další vzorky a postupné přibližování se finální specifikaci pro SOP (start of production) v říjnu 2026.

Každý vzorek se skenuje

Součástí tohoto procesu je i precizní kontrola každé vyrobené sedačky. Každý kus prochází 3D skenováním – ověřujeme, že všechny rozměry, křivky a detaily odpovídají výkresům. Když je technologie nová, tak se často ladí detaily – výseky, švy, napnutí potahů. A přesně proto tenhle krok nelze přeskočit. Všechno musí sedět.

Na tohle téma připravuju i další díl podcastu „Příběh sedačky“, kde si pozvu našeho manažera kvality a probereme, jak se kvalita dělá od prvních vzorků až po sériovou výrobu.

Autonomní mobilní roboti

Aby mohla výroba sedadel pro BMW běžet hladce, potřebujeme nejen lidi, ale i technologie, které drží krok s nároky na kvalitu a přesnost. V NOBO jsme proto začali využívat autonomní mobilní roboty (AMR), které zásobují výrobní linku díly přímo z materiálového skladu.

Funguje to jednoduše a spolehlivě. Robot si ze systému načte úkol, dojede si do skladu, najede pod připravený vozík s díly a sám ho odveze na přesně určené místo ve výrobě. Po cestě se vyhne lidem, překážkám i dalším vozíkům – a ještě přitom bliká a dává pozor, aby nikoho neohrozil.

Když dorazí na místo, nechá tam díly, vezme si zpět prázdné obaly a vyrazí zpátky. A celý proces se opakuje – klidně celý den, bez pauzy, bez řečí, s přesností na centimetry.

Díky tomu ubyde ruční manipulace, sníží se chybovost a celý tok materiálu je plynulejší. AMR u nás nejsou jen jako hračka pro návštěvy, ale normální součást provozu. Pomáhají nám dělat věci jednodušeji a chytřeji – přesně tak, jak by měla fungovat moderní výroba.

Automatický sklad materiálu na vstupu

Za zmínku stojí i technologie, kterou často nevidí ani naši zaměstnanci, pokud se pohybují jen ve výrobě. Automatický sklad materiálu. Když se podíváte na fotky, uvidíte obří žlutý regálový systém, který bude automaticky zaskladňovat a vyskladňovat materiál přesně podle výrobního plánu.

Výhodou je nejen úspora místa, ale především přesnost a rychlost. Automatický systém přesně ví, kde co je, jaká je expirace materiálu, a dokáže reagovat na změny v plánování prakticky v reálném čase. Velkou výzvou ale bude zajištění propojení všech dílčích systémových prvků a jejich vzájemná interakce, tak abychom byli schopni dodat správný materiál na správné místo ve správný čas.

Sekvenční sklad na výstupu

A podobně náročné to bude i na výstupu ze závodu. Sedačky budeme dodávat tzv. Just in Sequence – tedy přesně v tom pořadí, v jakém se montují auta na lince v BMW.

Příklad: jeden zákazník si objedná BMW řady 3 s hnědými, odvětrávanými sedačkami, hned po něm si jiný zákazník objedná to samé auto s černými látkovými sedačkami. My následně dostaneme požadované pořadí (sekvenci), neboli seznam konkrétních aut, přibližně týden před výrobou auta v Dingolfingu. A musíme požadované díly nejenom v tomto pořadí vyrobit na výrobních linkách, ale i zajistit naložení do kamionů v přesně definované logice, v jaké se budou následně montovat sedadla do aut na výrobní lince u našeho zákazníka.

A aby to bylo ještě zajímavější, máme na starosti i sekvencování sedaček, které sami nevyrábíme – třeba karbonové přední sedačky pro model M3. Ty k nám dorazí od jiného výrobce a my je musíme správně zařadit do sekvence, přidat k nim zadní sedačku z naší výroby a všechno dopravit včas do BMW.

Pro představu – nelze nic vyrobit dopředu na sklad. Všechno se děje v živém režimu, podle aktuálních dat od BMW. Celý proces je extrémně náročný na logistiku, IT a koordinaci. A my toto všechno připravujeme v novém závodě, s novými lidmi i technologiemi.

Na silnicích už brázdí NOBO kamion

Za zmínku určitě stojí i naše nová flotila. Mezi Budějovicemi a bavorským Dingolfingem už teď jezdí první obrandované kamiony NOBO AUTO. A není to jen logo – celý vizuál a dokonce i claim „We hold your back, in seats you trust“ vymyslel lokální tým NOBO AUTO v Českých Budějovicích. První dva z kamionů už vyjely na trasu, další budou následovat.

HR tým +1 a výhled do budoucna

Na závěr ještě několik čísel. K dnešnímu dni máme přesně 100 zaměstnanců. A pokud vše půjde podle plánu, na konci příštího roku nás bude zhruba 450. Abychom zvládli dvousměnný provoz, budeme potřebovat především operativní posily – výrobní dělníky, pracovníky logistiky, techniky kvality, nové kolegy do údržby. V oblasti podpůrných oddělení a klíčových pozic jsme za poslední rok a půl úspěšně postavili silný základní tým.

Do HR týmu jsme nově přivítali Igor Limanov, který má na starosti nábor operátorů a skladníků. Díky své zkušenosti z agenturní sféry i jazykové výbavě nám pomáhá oslovit širší okruh uchazečů, včetně ukrajinských kolegů.

Sledujte náš web a kariérní stránky – budeme i dál nabírat. Hodně.

Díky, že to sledujete se mnou. Tento článek najdete i na mém webu davidhavelec.cz – kde postupně buduju archiv všech blogů o NOBO AUTO i střípky z HR praxe.

David Havelec

HR Manager in Nobo Automotive Czech Republic

5. srpna 2025